رد شدن به محتوای اصلی

سرمایه‌گذاری در صنعت کاشی و سرامیک



ایران به لحاظ دسترسی به منابع غنی خاک و انرژی یکی از مناسب‌ترین کشور‌ها برای تولید کاشی و سرامیک در دنیا به شمار می‌رود. روند رو به رشد این صنعت در ایران باعث شده تا به لحاظ کمی، تولیدی بالغ بر ۵۰۰ میلیون متر مربع در سال را به ارمغان آورد و این در حالی است که بررسی‌های «فرصت امروز» نشان از جانمایی و احداث ظرفیت تولید ۲۵۰ میلیون متر مربع دیگر در کشور را دارد که با این حساب می‌توان روی تولیدی بالغ بر ۷۵۰ میلیون متر مربع انواع کاشی و سرامیک در کشور حساب باز کرد.

بررسی‌های طرف تقاضا در این بازار نیز همانند بازار همه محصولات وابسته به مسکن در حالت کما به سر می‌برد. مصرف ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون متر مربع در سال به هیچ وجه نمی‌تواند با تولیدات این بخش همخوانی داشته باشد بنابراین چاره‌ای جز فکر کردن به بازار‌های صادراتی در این صنعت وجود ندارد و همین وضعیت موجب شده ایران جایگاه چهارمی در دنیا را از آن خود کند. در واقع ایران به لحاظ تولید کاشی و سرامیک پس از چین، برزیل و هندوستان رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است. حال این سوال مطرح است که آیا اساسا تولید و صادرات محصولی با چنین سطح انرژی بری بالا، برای کشور ما به‌صرفه است؟ همین سوال در خصوص برخی دیگر از صنایع کشور نظیر فولاد نیز مطرح می‌شود که البته در این گزارش بنا نداریم به این سوالات پاسخ دهیم و تنها به بررسی جنبه‌های مختلف تولید و سرمایه‌گذاری در این صنعت با اخذ نظرات کارشناسان این حوزه خواهیم پرداخت.

ورود با سرمایه‌ای ۵۰ میلیارد تومانی

امید محصصیان، مدیر بازاریابی و فروش شرکت کاشی و سرامیک الوند یکی از فعالان بازار کاشی و سرامیک در خصوص چگونگی سرمایه‌گذاری در این صنعت می‌گوید: برای شروع کار و سرمایه‌گذاری در صنعت کاشی و سرامیک باید حداقل یک سرمایه ۵۰ میلیارد تومانی در اختیار داشته باشید که این رقم شامل هزینه‌های خرید زمین، راه‌اندازی خط تولید، تجهیز کارخانه و احداث فضاهای اداری و… می‌شود.



جهت مطالعه ادامه مطلب اینجا کلیک نمایید.  
www.baaax.ir

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

تولید کاشی به روش خشک

کشور ایران با توجه به میزان مناطق کویری و بارندگی های سالانه جزو کشورهای خشک و کم آب محسوب می شود و با توجه به کمبود میزان بارندگی های سالانه میزان ذخایر آبی کشور هر سال کاهش میابد که در صورت ادامه این مشکل یکی از مهمترین چالشهای آینده تامین آب مصرفی مردم می باشد. یکی از بزرگترین صنایع مصرف کننده آب، صنعت سرامیک است و به طور متوسط جهت تولید هر متر مربع کاشی و سرامیک حدود ۱۵ لیتر آب لازم است که از این مقدار بسته به میزان وزن کاشی حدود ۱۳ لیتر آب از طریق اسپری بخار شده و خارج میگردد. اصولا در تمام کشورها نوع صنایع و روش تولید براساس شرایط اقلیمی آن کشور میباشد. برزیل به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ کاشی و سرامیک جهان، نمونه موفقی در استفاده از این سیستم است که ۸۵ درصد از تولید هفتصد میلیون متر مربعی خود را با این روش تولید می کند. در کشور ایران نیز با توجه به مشکل کم ابی یک از بهترین روش های تولید کاشی و سرامیک استفاده از روش پودر خشک میباشد که لازم است بررسی و مطالعات ب...

افزودنی و شکل دهی سرامیک (ADDITIVES)

در شکل دهى سرامیک ها از افزودنى هاى معینى استفاده مى شود و گاهى اوقات جزئى از درصد وزنى هستند که اغلب براى کنترل خصوصیات مواد و رسیدن به شکل دهى مطلوب و همچنین رسیدن به تراکم و یکنواختى در بدنه خام لازم است. در روش هایى مانند ریخته گرى نوارى و مدلهاى تزریقى انتخاب افزودنى مناسب جهت شکل دهى یکى از مهم ترین قسمتهاى فرایند شکل دهى محسوب مى شود. افزودنى ها به دو نوع آلى و معدنى تقسیم مى شوند. افزودنى هاى آلى به صورت ترکیبات طبیعى و مصنوعى وجود دارند که در حقیقت در شکل دهى سرامیک هاى مدرن به کار مى روند زیرا تقریبا به طور کامل در مرحله پخت تجزیه شده و از بدنه خارج مىشوند. درصورتیکه از بدنه خارج نشوند تاثیر نامطلوبى بر روى ریز ساختار نهایى خواهند داشت.همچنین افزودنى هاى آلى مى توانند با محدوده وسیعى از مواد ترکیب شوند و تعداد زیادى از ترکیب هاى شیمیایى را براى کاربردهاى تخصصى ایجاد کنند. برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

استاد علی پنجه پور پدر کاشی کاری معرق

استاد علی پنجه‌پور اصفهانی در ۴ آذر ماه سال ۱۳۱۹ خورشیدی در محله پامنار اصفهان و به عنوان سومین فرزند از خانواده ای هنرمندپرور و از تبار هنرمندان برجسته ایران زمین چشم به جهان گشود. در دوران کودکی پدرش محمد جواد پنجه‌پور درگذشت. چند سالی پس از فوت پدر و در حالیکه سالهای آغازین تحصیلات خویش را آغاز نموده بود، به ناچار به همراه برادران خود راهی شهر تهران شد تا زندگی جدیدی را آغاز نماید. وی پس از حدود ۲۰ سال کسب تجربه و فعالیت در زمینه کاشی کاری و معماری ایرانی در محضر بزرگان نامی این عرصه که همگی از دودمان او بودند به زادگاه خویش بازگشت. در طول زندگی هنری این استاد برجسته ایرانی، اساتید فرهیخته‌ای چون استادعلی مختاری(آجری)، استاد حسین لرزاده، استاد محمد شعرباف، استاد عزیزالله مستغاثی، استاد اسماعیل زهره، استاد احمد ارچنگ، است...