رد شدن به محتوای اصلی

بدنه های کاشی کف

بدنه های کاشی کف


بدنه های کاشی کف به دلیل شرایط کاری می بایست دارای استحکام بالا و جذب آب کم باشد. این بدنه ها به سه دسته تقسیم میشوند:

۱- بدنه های کاشی بدون لعاب سفید

مواد اولیه مصرفی در این گروه شامل ۵ دسته هستند:

رسهای پلاستیک

کائولن مرغوب

سیلیس

انواع فلدسپات ها

تالک و مقدار کمی کربنات منیزیم

نمونه ای از این بدنه های سفید بدنه های گرانیتی است.

۲- بدنه های کاشی لعابدار قرمز

این نوع بدنه ها مثل کاشی کف می باشد و باید از مواد اولیه ای برخوردار باشد که حداقل مواد فرار را دارا باشد و این به خاطر افزایش دانسیته و کاهش جذب آب می باشد. بنابراین مواد اولیه آن بایستی حاوی اکسید زیاد (۹-۶%) و مقدار قابل توجهی TiO۲ ونیز K۲O و Na۲O باشد؛ که به همین منظور از خاکهای رسی غیر آهکی که مقدار زیادی Fe۲O۳ دارد استفاده می شود.
به منظور جلوگیری از ایجاد عیب آلوئک و نیز عیب ماه گرفتگی(Black core) در این بدنه ها از روش آسیاب خشک در این کاشی ها استفاده میشود.
به دلیل جذب آب کم این بدنه ها با مشکل لعاب زنی روبرو هستیم و چون اتصال بین لعاب و بدنه ضعیف است لعاب با ضربه ای کم ؛ پوسته کرده و می پرد.به همین دلیل از این سیستم کمتر برای کاشی استفاده میشود. برای برطرف کردن این عیب استفاده از لامپهای مادون قرمز جهت خشک کردن سریع لعاب پیشنهاد میشود.
در مورد کاشی های دیواری لعاب اعمالی به طور کامل فریتی بوده که درصدی کائولن و مواد افزودنی دیگر برای تامین برخی خواص به آن اضافه میشود. امّا در کاشی کف (به طور کلی) به دلیل بالا بودن دمای پخت مجبور به استفاده از لعاب خام به همراه فریت هستیم زیرا که مسئله فراریت اکسید سرب یا بور مطرح است؛ در نتیجه بایستی از لعاب خام استفاده کرد که معمولاً فاقد این دو ماده است.

در مورد بدنه های استون ور قرمز به دلیل دمای پخت لعاب این مسئله صادق نبوده و مستقیماً می توان لعاب فریتی زد.
لعاب های کف عمدتاً بایستی ضریب اصطکاک بالایی داشته باشند که این موضوع استفاده از لعابهای زبر و مات را می طلبد و برای تهیه لعاب مات از اکسید آلومینیم، زیرکن، فریتهای مات کلسیمی و روی استفاده میشود. با توجه به این نکته و اینکه برای ساخت لعاب مات اکسید آلومینیمی بایست مقداری Al۲O۳ با درصدی فریت و کائولن مخلوط شود (اکسید آلومینیم و سایر اکسیدهای نامبرده جذب آب زیادی دارد و آب زیادی باید به لعاب بدهیم و به دلیل حالت تیکسوتروپ آنها افزودن آنها به لعاب باعث لخته شدن آن می شود) نمی توان از روشهای اعمال کتابی و آبشاری لعاب استفاده کرد و باید از روش دیسکهای پاششی استفاده کرد.

۳- بدنه های کاشی لعابدار تک پخت ( استون ورهای تک پخت قرمز و سفید ) :

در بدنه های قرمز به دلیل زیاد بودن Fe۲O۳ از مقادیری MnO۲ در حدود ۲% برای جلوگیری از عیب ماه گرفتگی استفاده میشود.
چون آسیاب این بدنه ها تر میشود دانه بندی آن ریز تر خواهد بود؛ همچنین ضخامت زیاد قطعه و استفاده نکردن از کربنات کلسیم موجب بروز ماه گرفتگی میشود و با افزودن MnO۲ و با تغییر ظرفیتهایی که از این ماده سراغ داریم محیط را اکسیدی کرده و از احتمال بروز این عیب می کاهد.
در کاشی کف هر چه جذب آب کمتر باشد پسندیده تر است. کلاس جذب آب ۳%مرغوب تر از کلاس ۳-۶% است. کلاس جذب آب ۶-۹% اصولا پسندیده نیست.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

تولید کاشی به روش خشک

کشور ایران با توجه به میزان مناطق کویری و بارندگی های سالانه جزو کشورهای خشک و کم آب محسوب می شود و با توجه به کمبود میزان بارندگی های سالانه میزان ذخایر آبی کشور هر سال کاهش میابد که در صورت ادامه این مشکل یکی از مهمترین چالشهای آینده تامین آب مصرفی مردم می باشد. یکی از بزرگترین صنایع مصرف کننده آب، صنعت سرامیک است و به طور متوسط جهت تولید هر متر مربع کاشی و سرامیک حدود ۱۵ لیتر آب لازم است که از این مقدار بسته به میزان وزن کاشی حدود ۱۳ لیتر آب از طریق اسپری بخار شده و خارج میگردد. اصولا در تمام کشورها نوع صنایع و روش تولید براساس شرایط اقلیمی آن کشور میباشد. برزیل به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ کاشی و سرامیک جهان، نمونه موفقی در استفاده از این سیستم است که ۸۵ درصد از تولید هفتصد میلیون متر مربعی خود را با این روش تولید می کند. در کشور ایران نیز با توجه به مشکل کم ابی یک از بهترین روش های تولید کاشی و سرامیک استفاده از روش پودر خشک میباشد که لازم است بررسی و مطالعات ب...

استاد علی پنجه پور پدر کاشی کاری معرق

استاد علی پنجه‌پور اصفهانی در ۴ آذر ماه سال ۱۳۱۹ خورشیدی در محله پامنار اصفهان و به عنوان سومین فرزند از خانواده ای هنرمندپرور و از تبار هنرمندان برجسته ایران زمین چشم به جهان گشود. در دوران کودکی پدرش محمد جواد پنجه‌پور درگذشت. چند سالی پس از فوت پدر و در حالیکه سالهای آغازین تحصیلات خویش را آغاز نموده بود، به ناچار به همراه برادران خود راهی شهر تهران شد تا زندگی جدیدی را آغاز نماید. وی پس از حدود ۲۰ سال کسب تجربه و فعالیت در زمینه کاشی کاری و معماری ایرانی در محضر بزرگان نامی این عرصه که همگی از دودمان او بودند به زادگاه خویش بازگشت. در طول زندگی هنری این استاد برجسته ایرانی، اساتید فرهیخته‌ای چون استادعلی مختاری(آجری)، استاد حسین لرزاده، استاد محمد شعرباف، استاد عزیزالله مستغاثی، استاد اسماعیل زهره، استاد احمد ارچنگ، است...

افزودنی و شکل دهی سرامیک (ADDITIVES)

در شکل دهى سرامیک ها از افزودنى هاى معینى استفاده مى شود و گاهى اوقات جزئى از درصد وزنى هستند که اغلب براى کنترل خصوصیات مواد و رسیدن به شکل دهى مطلوب و همچنین رسیدن به تراکم و یکنواختى در بدنه خام لازم است. در روش هایى مانند ریخته گرى نوارى و مدلهاى تزریقى انتخاب افزودنى مناسب جهت شکل دهى یکى از مهم ترین قسمتهاى فرایند شکل دهى محسوب مى شود. افزودنى ها به دو نوع آلى و معدنى تقسیم مى شوند. افزودنى هاى آلى به صورت ترکیبات طبیعى و مصنوعى وجود دارند که در حقیقت در شکل دهى سرامیک هاى مدرن به کار مى روند زیرا تقریبا به طور کامل در مرحله پخت تجزیه شده و از بدنه خارج مىشوند. درصورتیکه از بدنه خارج نشوند تاثیر نامطلوبى بر روى ریز ساختار نهایى خواهند داشت.همچنین افزودنى هاى آلى مى توانند با محدوده وسیعى از مواد ترکیب شوند و تعداد زیادى از ترکیب هاى شیمیایى را براى کاربردهاى تخصصى ایجاد کنند. برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.