رد شدن به محتوای اصلی

رنگ ها ، چاپ تخت و افزودنیهای شیمیایی در لعاب کاشی و سرامیک


رنگ ها ، چاپ تخت و افزودنیهای شیمیایی در لعاب کاشی و سرامیک

رنگ ها
رنگ ها مواد خام غیر آلی هستند. این مواد شامل فلزاتی می شوند که می توانند در لعاب کاشی حل شده و رنگ تولید کنند . این مواد به طور کلی اکسید فلزات سنگین هستند که وجود ترکیب آنها در ساختار کریستالی لعاب کاشی به عنوان رنگ دیده می شود . رنگ ها معمولا کانی فلزات سنگین ( مانند کربنات ها و سیلیکات ها ) هستند که دارای دمای کلسیناسیون بالایی می باشند .
اکسید هایی که معمولا به عنوان رنگ استفاده می شوند اکسید آهن و منیزیم هستند ( قهوه ای و قهوه ای مایل به قرمز )
این رنگ ها که ساختار روتایل ، اسپینل و یا زیرکون دارند شامل ترکیبی از اکسید های مختلف هستند که شامل تیتانیوم ، کروم ، منیزیم ، وانادیم ، آنتیموان ، نیکل ، کبالت ، روی ، آهن ، مس ، قلع ، پرازئودیمیم و زیرکونیوم است .
گستره ی پهناوری از رنگ ها ( آبی ، سبز ، قهوه ای ، مشکی ، صورتی ، زرد ، خاکستری ) می توانند از طریق حضور این اکسید ها به صورت کریستالی حاصل گردند .
مواد دیگری که برای تولید رنگ استفاده می شوند شامل سرب ، آنتیموان ( نارنجی ) ، کادمیم و سولفید سلنیم ( زرد و قرمز ) است.

چاپ تخت
در لعاب های مورد استفاده در چاپ تخت کاشی آب به عنوان مایعی برای پراکنده کردن پودر استفاده نمی شود چون قادر به تولید سوسپانسیونی با ویسکوزیته ی مناسب برای این تکنیک نیست . به همین دلیل مایعی با ویسکوزیته ی بالاتر از آب مورد استفاده قرار می گیرد. این مایع مخلوطی از اتیلن و پروپیلن است که بر پایه ی گلیسول ها و پلی گلیسول ها است .
این مخلوط ها معمولا شامل در صد های مختلفی از آب است ( کاملا با هم مخلوط می شوند ) که امکان تنظیم زمان خشکایش و میزان ویسکوزیته را می دهد .معمولا مقدار کمی از رزین های آلی یا پلیمر ها برای بهینه سازی شاخصه های مایع افزوده می گردد.

افزودنی های شیمیایی لعاب کاشی
این مواد که معمولا در طبیعت به صورت آلی وجود دارند به لعاب کاشی افزوده می شوند تا به آن یک سری خواص ویژه برای کاربرد نهایی بدهد . این مواد به طور مستقیم در فرآیند شیشه ای شدن لعاب شرکت نمی کنند اما شیشه ای با مشخصات خاص که برای پروسه ی ثانویه مورد نیاز است را ایجاد می کنند .

افزودنیهای مجاز در لعاب کاشی
افزودنی های رایج لعاب شامل :
چسب : برای افزایش چسبندگی لعاب به لایه ی زیرین به کار برده می شود .

روانساز : بدون تغییر دانسیته سبب کاهش ویسکوزیته ی لعاب می گردد.

کمک معلق ساز : برای بهبود پایداری سوسپانسیون لعاب در آب استفاده می شود.

تثبیت کننده ( فیکساتیو ): برای جلوگیری از بلند شدن لعاب از روی بدنه در طی چاپ تخت مورد استفاده قرار می گیرد .

مواد فعال در سطح : برای تعدیل کشش سطحی سوسپانسیون لعاب کاشی و جلوگیری از ایجاد حباب مورد استفاده قرار می گیرد .


افزودنیهای مجاز لعاب4
افزودنیهای مجاز لعاب2
افزودنیهای مجاز لعاب1
افزودنیهای مجاز لعاب

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

تولید کاشی به روش خشک

کشور ایران با توجه به میزان مناطق کویری و بارندگی های سالانه جزو کشورهای خشک و کم آب محسوب می شود و با توجه به کمبود میزان بارندگی های سالانه میزان ذخایر آبی کشور هر سال کاهش میابد که در صورت ادامه این مشکل یکی از مهمترین چالشهای آینده تامین آب مصرفی مردم می باشد. یکی از بزرگترین صنایع مصرف کننده آب، صنعت سرامیک است و به طور متوسط جهت تولید هر متر مربع کاشی و سرامیک حدود ۱۵ لیتر آب لازم است که از این مقدار بسته به میزان وزن کاشی حدود ۱۳ لیتر آب از طریق اسپری بخار شده و خارج میگردد. اصولا در تمام کشورها نوع صنایع و روش تولید براساس شرایط اقلیمی آن کشور میباشد. برزیل به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ کاشی و سرامیک جهان، نمونه موفقی در استفاده از این سیستم است که ۸۵ درصد از تولید هفتصد میلیون متر مربعی خود را با این روش تولید می کند. در کشور ایران نیز با توجه به مشکل کم ابی یک از بهترین روش های تولید کاشی و سرامیک استفاده از روش پودر خشک میباشد که لازم است بررسی و مطالعات ب...

استاد علی پنجه پور پدر کاشی کاری معرق

استاد علی پنجه‌پور اصفهانی در ۴ آذر ماه سال ۱۳۱۹ خورشیدی در محله پامنار اصفهان و به عنوان سومین فرزند از خانواده ای هنرمندپرور و از تبار هنرمندان برجسته ایران زمین چشم به جهان گشود. در دوران کودکی پدرش محمد جواد پنجه‌پور درگذشت. چند سالی پس از فوت پدر و در حالیکه سالهای آغازین تحصیلات خویش را آغاز نموده بود، به ناچار به همراه برادران خود راهی شهر تهران شد تا زندگی جدیدی را آغاز نماید. وی پس از حدود ۲۰ سال کسب تجربه و فعالیت در زمینه کاشی کاری و معماری ایرانی در محضر بزرگان نامی این عرصه که همگی از دودمان او بودند به زادگاه خویش بازگشت. در طول زندگی هنری این استاد برجسته ایرانی، اساتید فرهیخته‌ای چون استادعلی مختاری(آجری)، استاد حسین لرزاده، استاد محمد شعرباف، استاد عزیزالله مستغاثی، استاد اسماعیل زهره، استاد احمد ارچنگ، است...

افزودنی و شکل دهی سرامیک (ADDITIVES)

در شکل دهى سرامیک ها از افزودنى هاى معینى استفاده مى شود و گاهى اوقات جزئى از درصد وزنى هستند که اغلب براى کنترل خصوصیات مواد و رسیدن به شکل دهى مطلوب و همچنین رسیدن به تراکم و یکنواختى در بدنه خام لازم است. در روش هایى مانند ریخته گرى نوارى و مدلهاى تزریقى انتخاب افزودنى مناسب جهت شکل دهى یکى از مهم ترین قسمتهاى فرایند شکل دهى محسوب مى شود. افزودنى ها به دو نوع آلى و معدنى تقسیم مى شوند. افزودنى هاى آلى به صورت ترکیبات طبیعى و مصنوعى وجود دارند که در حقیقت در شکل دهى سرامیک هاى مدرن به کار مى روند زیرا تقریبا به طور کامل در مرحله پخت تجزیه شده و از بدنه خارج مىشوند. درصورتیکه از بدنه خارج نشوند تاثیر نامطلوبى بر روى ریز ساختار نهایى خواهند داشت.همچنین افزودنى هاى آلى مى توانند با محدوده وسیعى از مواد ترکیب شوند و تعداد زیادى از ترکیب هاى شیمیایى را براى کاربردهاى تخصصى ایجاد کنند. برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.